پرسش :

درباره اهمیت ازدواج در روایات اسلامی چه اشاراتی شده است؟


پاسخ :
ازدواج سنتِ دیرینه اجتماعى است که از آغاز زندگى بشر بوده و هست. پیمانى است مقدّس که در بین تمام اقوام و مللِ مذهبى و غیر مذهبى وجود داشته و دارد. در این پیمان مقدّس، زن و مرد، زندگى مشترکى را تأسیس مى کنند و پیمان مى بندند که یار و غم خوار هم باشند.
ازدواج براى انسان ها نیازى طبیعى است که از آفرینش ویژه آنها سرچشمه مى گیرد؛ چنان که انسان به آب و غذا نیاز دارد، در سنین مخصوصى به ازدواج هم نیاز پیدا مى کند. هر یک از دختر و پسر در سنین بلوغ احساس مى کنند که جنس مخالف را دوست دارند و خواستار وصال یک دیگرند.
ازدواج خواسته اى طبیعى است که همه جوامع بشرى و ادیان آسمانى بر آن صحه نهاده اند. مخصوصادین اسلام پیروان خود را به ازدواج دعوت نموده و از عزوبت بر حذر مى دارد. ازدواج از دیدگاه اسلام امرى مستحب و در بعضى موارد واجب مى باشد و اگر با قصد قربت انجام بگیرد عبادت نیز محسوب مى شود. پیامبر گرامى اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام ،درباره ازدواج تأکید و سفارش فراوان کرده اند. از باب نمونه:
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: « هیچ بنایى در اسلام بنیان گذارى نشده که نزد خدا محبوب تر از ازدواج باشد.(1)»
امیرالموءمنین علیه السلام فرمود: تزویج کنید زیرا رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «هرکس که دوست دارد از سنت من پیروى کند به درستى که سنت من تزویج است.(2)»
حضرت صادق علیه السلام فرمود: «دو رکعت نمازى که انسان متأهل مى خواند ثوابش بیشتر از هفتاد رکعتى است که انسان مجرد مى خواند.(3)»
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: «دو رکعت نمازى که متأهل مى خواند افضل است از این که مرد غیر متأهل شب ها نماز و روزها روزه بگیرد.(4)»
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «بدترین مردگان شما مجردها هستند.(5)»
رسول اکرم فرمود: «بیشتر اهل جهنم افراد غیر متأهل هستند.(6)»
علاقه به زن وتشکیل خانواده به نظر اسلام از علائم ایمان به شمار رفته است.
حضرت صادق علیه السلام فرمود: «از اخلاق پیامبران محبّت به زن هاست.(7)»
همان بزرگوار فرمود: «گمان نکنم کسى به ایمانش افزوده شود، جز این که محبّتش به زن ها زیاده خواهد شد.»(8)
باز ایشان فرمود: «بیشتر خوبى ها در زنان است.(9)»
ممکن است بعضى از این قبیل احادیث تعجب کنند و پیش خود بگویند: پیامبران و ائمه معصومین برتر از آنند که زن را دوست بدارند وبه آن اظهار علاقه نمایند. ولى باید به این نکته توجه داشته باشند که پیامبران و ائمه معصومین مانند سایر انسان ها بشرند و از لذایذ جسمانى مانند خوردن و آشامیدن و نکاح لذّت مى برند و تارک آنها نیستند، لیکن فریفته شان نمى شوند و آن را هدف زندگى نمى دانند بلکه هدف عالى ترى را تعقیب مى نمایند. آن بندگان خاص الهى حتى خوردن و آشامیدن و نکاح را نیز در طریق عبودیت و براى اطاعت از فرمان هاى الهى قرار مى دهند. پیامبران بشرند و مانند سایر انسان ها زندگى مى کنند و از لذایذ و نعمت هاى خدا بهره مى گیرند ولى از طریق وحى با خدا ارتباط دارند و به لحاظ معصوم بودن از ارتکاب خطا و گناه به دور هستند و همین است امتیاز آنها بر سایرین.

پی نوشتها:
1 . وسائل الشیعه ، ج 14، ص 3: «ما بنى بناء فى الاسلام احبّ الى اللّه من التزویج».
2 . همان ، ص 6: «تزوّجوا فانّ رسول اللّه صلى الله علیه و آله قال: من احبّ ان یتّبع سنّتى فانّ من سنّتى التزویج».
3 . همان ، ص 6: «رکعتان یصلّیهما المتزوّج افضل من سبعین رکعة یصلّیها عزّب».
4 . همان ، ص 7: «رکعتان یصلّیهما متزوّج افضل من رجل عزّب یقوم لیله و یصوم نهاره».
5 . همان ، ص 7: «رذال موتاکم العزّاب».
6 . همان ، ص 8: «اکثر اهل النار العزّاب».
7 . همان ، ص 9: «من اخلاق الانبیاء حبّ النساء».
8 . همان : «ما اظن رجلاً یزداد فى الایمان الاّ ازداد حباً للنساء ».
9 . همان ،ص 11: «اکثر الخیر فى النساء».
منبع: makarem.ir